Nyheter

LEKTION 1

Vad är hälsa?

MÅL

Deltagarna ska
• Prata om vad en god hälsa betyder
• Prata om vad hälsa kan handla om
• Nämna saker som kan påverka deras hälsa

LÖSBLAD

Lösblad till deltagare:
• Vad är hälsa?
• Vad betyder att ha en god hälsa för mig?
• Mina mål för kursen
• Borgskalan – om ansträngning

MATERIAL

  • Blädderblock och tuschpenna
  • Kamera eller mobilkamera för att ta bilder av ”att vara hälsosam”
  • Pärmar

LEKTIONENS INNEHÅLL

AKTIVITET KURSLEDAREN KAN GÖRA OCH SÄGA
HÄLSA GRUPPEN VÄLKOMMEN

Hej alla! Mitt namn är… Presentera de andra kursledarna. Låt deltagarna presentera sig själva. Be dem att säga sitt namn, ålder, vad de arbetar med och vilka fritidsintressen de har.

INTRODUCERA LEKTION

Detta är den första lektionen i kursen Hälsan spelar roll. Vi kommer att prata mycket om hälsa och vad som kan påverka hur vi mår.

Hur vi ser på hälsa och vad som får oss att må bra är olika för alla. Kom ihåg att ni är alla unika personer med egna tankar om vad en god hälsa är.

SÄG

Den här kursen kommer att hjälpa dig att ta hand om dig själv och din hälsa. När du kan mer, kommer du att veta hur du kan göra. Det finns alltid mer man kan lära sig om hur man tar hand om sin hälsa.

SÄG

Under kursen kommer vi att prata om hur olika vi människor tänker kring hälsa. Men idag ska vi prata om vad hälsa betyder för just er.  Visa bladet ”Vad är hälsa” med olika exempel.

Det är bra att försöka vara tydlig med att hälsa kan vara olika saker för oss alla.

FRÅGA

Vad betyder det för just dig ”att ha en god hälsa”?

DISKUTERA DELTAGARNAS LÖSBLAD: Vad är hälsa? & Vad är hälsa för mig?

Gå igenom lösbladet Vad är hälsa?

Låt sedan deltagarna fylla i bladet Vad är hälsa för mig?

  • Hälsa kan vara att må bra
  • Hälsa kan vara att kunna göra det man vill
  • Hälsa kan vara att känna sig frisk
  • Hälsa kan vara att trivas på jobbet
  • Hälsa (på svenska) kan ju också vara att man hälsar på varandra!

Prata om bilderna som visar vad många tycker att ”ha en god hälsa” betyder. Fråga deltagarna vilken bild som betyder hälsa för dem.

FRÅGA

Hur vet du när du har en god hälsa och när du inte har det?

DISKUTERA

Vi har alla olika tankar om vad ”hälsa” betyder. Man kan säga att kroppen och själen tillsammans gör oss friska. Själen är hur vi känner oss, om vi till exempel känner oss glada eller ledsna.

Vi kan känna att vi har en god hälsa när vi har roligt tillsammans med vår familj och/eller våra vänner. Vad ”hälsa” betyder beror på våra behov, vilka förväntningar vi har på livet, var vi bor, jobbar och vad vi uppskattar i livet.

FRÅGA

Tycker du att du har en god eller dålig hälsa?

TA BILDER

Ta ett foto på varje deltagare till den första sidan i deras egna pärmar. Fotot får gärna fånga eller visa det som betyder att ha en god hälsa för honom eller henne. Om deltagarna inte känner sig bekväma att fotograferas när andra ser på kan ni välja att fotografera en och en i ett annat rum.

DELA IN I SMÅGRUPPER

Dela in deltagarna i smågrupper om två eller tre, beroende på hur stor gruppen är.

GÖR JOHAN/JENNY ÖVNING

Skriv meningen på tavlan (eller rita om deltagarna behöver bilder för att förstå): Johan/Jenny är en 45-årig kvinna/man med god hälsa. Be deltagarna beskriva Johan/Jenny och ”brainstorma” utifrån följande frågor:

  • Hur kan en person se ut som har en god hälsa? (t.ex. hår, ögon, hud, hållning, vikt, längd, kläder)
  • Vad tycker personen om att göra? (t.ex. arbeta, sport, intressen)
  • Vad gör personen för att må bra?
  • Vad gör personen för att komma överens med andra?
  • Trivs de med livet?

Är personen troende eller religiös?

DOKUMENTERA SVAR

Skriv svaren på blädderblocket. Om du vill kan du lägga till saker som att orka arbeta och göra roliga saker, komma överens med familj och vänner, ha en stark kropp och att sova bra. Hjälp till om det behövs (se Tips).

Diskutera

Gå igenom deltagarnas svar i gruppen.

DELA UT DELTAGARNAS LÖSBLAD: Försättsblad till pärmen, Mina mål för kursen & Borgskalan

Ge deltagarna försättsblad till pärmen. Låt deltagarna använda Mina mål för kursen för att skriva ner sina mål vid kursens början. Hjälp deltagare som inte kan skriva. Använd bilder eller symboler om deltagarna använder det i vanliga fall för att kommunicera med

Skriv ut Borgskalan som kan läggas i pärmen.

Borgskalan beskriver hur du upplever ansträngning eller hur du känner att din kropp arbetar.

Vi kommer att prata mer om Borgskalan i nästa lektion (Lektion 2).

 

Sammanfatta

Alla har vi olika uppfattningar om vad hälsa är. Det kan vara bra att fundera på vad hälsa betyder just för dig. Det kan påverka hur du tar hand om dig själv, till exempel hur du äter och hur mycket du rör på dig och låter kroppen jobba.  

Nästa lektion ska vi prata om fysisk aktivitet.

UPPFÖLJNING

  • Beskrev deltagarna vad en god hälsa betyder för dem?
  • Kunde deltagarna uttrycka saker som hälsa kan handla om?
  • Kunde deltagarna beskriva saker som kan påverka deras hälsa?

TIPS

Du kan fråga deltagarna vad de gör eller hur de känner sig när de mår bra. Till exempel om det känns bra att stiga upp och gå till sin dagliga verksamhet. Eller vad man gör när inget känns roligt och man inte vill eller orkar göra något alls, inte ens stiga upp ur sängen. Eller hur det känns när man har en förkylning eller har ont i huvudet.

MINA EGNA SIDOR

VAD ÄR HÄLSA?

VARA FRISK

  • Må bra
  • Inte ha ont
  • Inte känna sig sjuk

MÅ BRA I KROPPEN

  • Äta hälsosamt
  • Vara fysiskt aktiv
  • Sova lagom mycket
  • Ta hand om sin kropp
  • Väga lagom mycket för sin ålder och längd
  • Inte ta onödiga risker
  • Orka arbeta och göra roliga saker

TRIVAS MED SIG SJÄLV OCH MED LIVET

  • Tycka om sig själv
  • Tycka om att lära sig nya saker
  • Trivas med livet
  • Ha vänner
  • Ha en vän som man kan lita helt och hållet på
  • Ha en pojkvän, flickvän eller sambo
  • Klara av att kontrollera och visa känslor
  • Kunna visa sina känslor för andra
  • Klara av att ta hand om sig själv
  • Sätta upp egna mål och steg för att nå målen
  • Nå sina personliga mål
  • Lyssna på andra och stödja dem att nå sina mål

VAD ÄR HÄLSA FÖR MIG?

Ringa in allt som betyder ”att ha en god hälsa” för dig.

MINA MÅL FÖR KURSEN

Namn:

Förslag på mål som du kan sätta upp när du startar Hälsan spelar roll.

Under kursen kan du lägga till mål.

Du kan ändra dina mål.

  1. Lära mig nya saker
  2. Må bra
  3. Få mindre ont
  4. Komma i form
  5. Förbättra min hälsa
  6. Få bättre blodtryck
  7. Minska/få kontroll på min vikt
  8. Göra mer hälsosamma val
  9. Känna mig mindre trött
  10. Känna mig gladare
  11. Träffa nya människor
  12. Se bättre ut
  13. Förbättra mina blodfetter
  14. Bli starkare
  15. Förbättra min balans

Mål:

Hur ska jag nå mina mål:

Borgskalan - om ansträngning

Borgskalan är en skala som visar hur ansträngd du upplever att du blir av att röra på dig eller träna. Du bör uppnå minst 12-13 under träning. En ansträngning mellan 12-13 kan jämföras med en rask promenad. Det ska innebära att bli lite varm, typ svettig i pannan, och hjärtat ska slå lite snabbare.

 

Akademiskt Primärvårdscentrum
Besöksadress: Torsplan
Solnavägen 1E, plan 6
113 65 Stockholm
Postadress: Box 45436
104 31 Stockholm



istanbul escort
istanbul escort
marmaris escort
istanbul escort
izmit escort
izmir escort
kartal escort
istanbul escort
istanbul escort
ankara escort