MÅL
Deltagarna ska
• Prata om vad en god hälsa betyder
• Prata om vad hälsa kan handla om
• Nämna saker som kan påverka deras hälsa
LÖSBLAD
Lösblad till deltagare:
• Vad är hälsa?
• Vad betyder att ha en god hälsa för mig?
• Mina mål för kursen
• Borgskalan – om ansträngning
MATERIAL
LEKTIONENS INNEHÅLL
AKTIVITET | KURSLEDAREN KAN GÖRA OCH SÄGA |
---|---|
HÄLSA GRUPPEN VÄLKOMMEN |
Hej alla! Mitt namn är… Presentera de andra kursledarna. Låt deltagarna presentera sig själva. Be dem att säga sitt namn, ålder, vad de arbetar med och vilka fritidsintressen de har. |
INTRODUCERA LEKTION |
Detta är den första lektionen i kursen Hälsan spelar roll. Vi kommer att prata mycket om hälsa och vad som kan påverka hur vi mår. Hur vi ser på hälsa och vad som får oss att må bra är olika för alla. Kom ihåg att ni är alla unika personer med egna tankar om vad en god hälsa är. |
SÄG |
Den här kursen kommer att hjälpa dig att ta hand om dig själv och din hälsa. När du kan mer, kommer du att veta hur du kan göra. Det finns alltid mer man kan lära sig om hur man tar hand om sin hälsa. |
SÄG |
Under kursen kommer vi att prata om hur olika vi människor tänker kring hälsa. Men idag ska vi prata om vad hälsa betyder för just er. Visa bladet ”Vad är hälsa” med olika exempel. Det är bra att försöka vara tydlig med att hälsa kan vara olika saker för oss alla. |
FRÅGA |
Vad betyder det för just dig ”att ha en god hälsa”? |
DISKUTERA DELTAGARNAS LÖSBLAD: Vad är hälsa? & Vad är hälsa för mig? |
Gå igenom lösbladet Vad är hälsa? Låt sedan deltagarna fylla i bladet Vad är hälsa för mig?
Prata om bilderna som visar vad många tycker att ”ha en god hälsa” betyder. Fråga deltagarna vilken bild som betyder hälsa för dem. |
FRÅGA |
Hur vet du när du har en god hälsa och när du inte har det? |
DISKUTERA |
Vi har alla olika tankar om vad ”hälsa” betyder. Man kan säga att kroppen och själen tillsammans gör oss friska. Själen är hur vi känner oss, om vi till exempel känner oss glada eller ledsna. Vi kan känna att vi har en god hälsa när vi har roligt tillsammans med vår familj och/eller våra vänner. Vad ”hälsa” betyder beror på våra behov, vilka förväntningar vi har på livet, var vi bor, jobbar och vad vi uppskattar i livet. |
FRÅGA |
Tycker du att du har en god eller dålig hälsa? |
TA BILDER |
Ta ett foto på varje deltagare till den första sidan i deras egna pärmar. Fotot får gärna fånga eller visa det som betyder att ha en god hälsa för honom eller henne. Om deltagarna inte känner sig bekväma att fotograferas när andra ser på kan ni välja att fotografera en och en i ett annat rum. |
DELA IN I SMÅGRUPPER |
Dela in deltagarna i smågrupper om två eller tre, beroende på hur stor gruppen är. |
GÖR JOHAN/JENNY ÖVNING |
Skriv meningen på tavlan (eller rita om deltagarna behöver bilder för att förstå): Johan/Jenny är en 45-årig kvinna/man med god hälsa. Be deltagarna beskriva Johan/Jenny och ”brainstorma” utifrån följande frågor:
Är personen troende eller religiös? |
DOKUMENTERA SVAR |
Skriv svaren på blädderblocket. Om du vill kan du lägga till saker som att orka arbeta och göra roliga saker, komma överens med familj och vänner, ha en stark kropp och att sova bra. Hjälp till om det behövs (se Tips). |
Diskutera |
Gå igenom deltagarnas svar i gruppen. |
DELA UT DELTAGARNAS LÖSBLAD: Försättsblad till pärmen, Mina mål för kursen & Borgskalan |
Ge deltagarna försättsblad till pärmen. Låt deltagarna använda Mina mål för kursen för att skriva ner sina mål vid kursens början. Hjälp deltagare som inte kan skriva. Använd bilder eller symboler om deltagarna använder det i vanliga fall för att kommunicera med Skriv ut Borgskalan som kan läggas i pärmen. Borgskalan beskriver hur du upplever ansträngning eller hur du känner att din kropp arbetar. Vi kommer att prata mer om Borgskalan i nästa lektion (Lektion 2).
|
Sammanfatta |
Alla har vi olika uppfattningar om vad hälsa är. Det kan vara bra att fundera på vad hälsa betyder just för dig. Det kan påverka hur du tar hand om dig själv, till exempel hur du äter och hur mycket du rör på dig och låter kroppen jobba. Nästa lektion ska vi prata om fysisk aktivitet. |
UPPFÖLJNING
TIPS
Du kan fråga deltagarna vad de gör eller hur de känner sig när de mår bra. Till exempel om det känns bra att stiga upp och gå till sin dagliga verksamhet. Eller vad man gör när inget känns roligt och man inte vill eller orkar göra något alls, inte ens stiga upp ur sängen. Eller hur det känns när man har en förkylning eller har ont i huvudet.
VAD ÄR HÄLSA?
VARA FRISK
MÅ BRA I KROPPEN
TRIVAS MED SIG SJÄLV OCH MED LIVET
VAD ÄR HÄLSA FÖR MIG?
Ringa in allt som betyder ”att ha en god hälsa” för dig.
Jag har en god hälsa när jag mår bra
Jag har en god hälsa när jag tränar
Jag har en god hälsa när jag väger lagom mycket
MINA MÅL FÖR KURSEN
Namn:
Förslag på mål som du kan sätta upp när du startar Hälsan spelar roll.
Under kursen kan du lägga till mål.
Du kan ändra dina mål.
Mål:
Hur ska jag nå mina mål:
Borgskalan - om ansträngning
Borgskalan är en skala som visar hur ansträngd du upplever att du blir av att röra på dig eller träna. Du bör uppnå minst 12-13 under träning. En ansträngning mellan 12-13 kan jämföras med en rask promenad. Det ska innebära att bli lite varm, typ svettig i pannan, och hjärtat ska slå lite snabbare.