MÅL
Deltagarna ska:
LÖSBLAD
Lösblad till deltagare:
MATERIAL
LEKTIONENS INNEHÅLL
AKTIVITET | KURSLEDAREN KAN GÖRA OCH SÄGA |
---|---|
Dela ut och diskutera nyhetsbrevet |
Ge deltagarna lösbladet Nyhetsbrev 2. Diskutera nyhetsbrevet. |
Gå igenom och repetera |
Vi har pratat om varför det är bra att äta olika sorters mat. Vi pratade om Matcirkeln. Grönsaker är en matgrupp i Matcirkeln. Kan ni ge exempel på någon grönsak som ni gillar? Kommer ni ihåg någon annan matgrupp? |
Introducera lektion |
Idag ska vi prata mer om fysisk aktivitet. Vi ska prata om varför det är bra att låta kroppen jobba så man blir andfådd och trött i musklerna. |
Fråga |
Varför är det bra för kroppen att jobba? |
Dokumentera svar |
Skriv upp deltagarnas svar på tavlan. Komplettera eventuellt svaren med:
|
Fråga |
En del aktiviteter är riktigt tuffa och ansträngande att göra och får kroppen att jobba hårt. Kan ni ge några exempel på sådana aktiviteter? Vänta på svar. Andra aktiviteter är inte alls ansträngande. Kan ni ge några exempel på sådana aktiviteter? Vänta på svar. |
DELA UT DELTAGARNAS LÖSBLAD: Vilka aktiviteter får kroppen att jobba? |
Dela ut lösbladet Vilka aktiviteter får kroppen att jobba? Titta på lösbladet i den egna pärmen. Berätta vilka aktiviteter som får kroppen att jobba. Diskutera de olika aktiviteterna på lösbladet. Komplettera svaren med exempel från lösbladet. |
Övning med Borgskalan |
Ta fram Borgskalan som ni fick i Lektion 1. Gå igenom eller testa att göra aktiviteterna på lösbladet. Låt deltagarna uppskatta hur ansträngande de olika aktiviteterna är. Inte för huvudet men för kroppen. (Då andningen blir tyngre och musklerna blir trötta).
Att ta trappan istället för hissen |
Sammanfatta |
En del saker vi gör får kroppen att jobba mer. Det är bra. |
UPPFÖLJNING
Vilka aktiviteter får kroppen att jobba?
Markera vilka aktiviteter som låter kroppen få jobba.
Dansa
Se på TV
Äta
Jogga
Spela fotboll
Sova